Twee weken moesten we er op wachten maar toen was het eindelijk zo ver. De keuring van de Nidelv 26 die we hadden bekeken in Grou. Ondanks dat de voortekenen goed waren betrapte ik mezelf er op dat ik toch wel een tikje nerveus was. Stel je voor dat ook nu weer iets gevonden zou worden dat niet verholpen zou kunnen worden!
We wisten natuurlijk dat er best wat werk in de boot zou zitten. De gasinstallatie bijvoorbeeld: die is ronduit onveilig te noemen en moet er zo snel mogelijk uit. Maar dat is geen structureel gebrek aan de constructie of installaties van de boot. En het kooktoestel vervangen kunnen we op termijn zelf heel goed aanpakken.
Ook deze ochtend was het grijs en mistig, een voorteken? Of slechts het gevolg van het feit dat het eind december is? Want, welke gek koopt er nou midden in de winter een boot? Wij dus!
In Grou stond ons een fijne verassing te wachten. De verkoper had de boot in de werkplaats gezet zodat we droog en een soort van warm konden keuren! De verkoper vertelde ons dat hij van makelaar in Noorwegen van wie hij de boot had gekocht begrepen had dat de motor recent nog een revisie zou hebben gehad. Na een kop koffie gingen we aan de slag. De keurmeester van Friesland Bootkeuring, die ook de eerdere boten voor ons had gekeurd, pakte zijn tas en begon met het inspecteren van het onderwaterschip, schroef en roerinstallatie. Die zagen er goed uit. Bij het inspecteren van het dek hoorden wij alleen harde klappen in plaats van zachte plofjes op zacht polyester. Ook dat was goed. Mijn hoop steeg, we waren al verder dan de eerste twee keuringen.
Toen was de binnenkant van het schip aan de beurt. Alle luiken werden open getrokken en uitgebreid bekeken. De keurmeester werd hoe langer hoe enthousiaster! De motor zag er inderdaad heel erg net uit, alle pakkingen waren vernieuwd, ringetjes waren vervangen en blonken ons tegemoet. Olie en koelvloeistof waren schoon. Whoohoo, ook de motor kwam ongeschonden door de test. De electra was netjes aangelegd en goed gezekerd. Hoe verder we kwamen in de inspectie hoe enthousiaster de keurmeester werd en ons mededeelde dat we een goed schip in handen hadden. We hadden een winnaar en voor ons stond al vast: Dit is onze boot!
Na de keuring hebben we de deal direct rondgemaakt. Er waren nog wat punten van aandacht die door de verkoper gerepareerd zullen worden (boiler en kachel), en wij wilden graag dat de motorsteunen, accu's en antifouling vernieuwd zouden worden nu de boot toch in de werkplaat stond. De rest pakken we later zelf aan. In het voorjaar volgt nog een proefvaart en daarna gaat de boot naar Aalsmeer waar we een ligplaats hebben.
Ik ben ervan overtuigd dat dingen gebeuren met een reden! Als de eerste twee keuringen niet zo dramatisch waren verlopen hadden we nooit het lef gehad om bij een Nidelv 26 te gaan kijken. Puur omdat we een schip van 24 foot groot genoeg vonden voor ons als beginners. Maar wat een hoop extra comfort bieden die 60 cm extra die we nu hebben ons!
Als 1 van de eerste twee boten was doorgegaan waren we nooit deze deal tegen gekomen! Door, ook midden in de winter en vlak voor de kerst, snel te handelen hebben we een geweldige boot gevonden! Door na de bezichtiging snel de knoop door te hakken en dit nog op zondagavond aan de verkoper te laten weten waren we de eersten in een rijtje geinteresseerden zo leerden we later.
Ik kan me geen betere manier voorstellen om het jaar af te sluiten!
Fijne feestdagen allemaal!

Reactie plaatsen
Reacties