Doet ie het of doet ie het niet?

Gepubliceerd op 4 november 2022 om 16:25

Nadat we een bod hebben gedaan regel ik een aankoopkeuring en een werf waar de boot uit het water kan voor inspectie van het onderwaterschip. Gelukkig is dat snel geregeld alhoewel we nog 2 weken moeten wachten voordat alle parijen beschikbaar zijn op dezelfde dag. Het geeft ons wel de tijd om op zoek te gaan naar winterstalling voor "onze" boot. Hier heb ik een mazzeltje en vind ik een heel betaalbare plek in een binnenstalling in Aalsmeer waar ik ook nog het eea aan kan klussen. Dat mag namelijk niet overal!

 

Vrijdag 28 oktober 2022 is het dan zover. D-day!

 

De Nidelv 24 waar we een bod op hebben gedaan onder voorbehoud van een keuring gaat vandaag plaatsvinden. Hoewel we er vanuit gaan dat dit een soort van "formaliteit" is merk ik toch dat ik de hele week al zenuwachtig ben. Want ondanks dat de verkoper, die de boot in bemiddeling is, overtuigd is dat de boot met gemak door de keuring komt weet je dat nooit zeker. En onervaren als wij zijn kunnen we de verkoper alleen maar op zijn blauwe ogen vertrouwen. We hebben geen idee waar we op moesten letten tijdens de bezichtiging. Hebben geen proefvaart gemaakt.....

 

Als we aankomen bij de boot staan de verkoper en keurmeester al op ons te wachten. De keurmeester en Jasper duiken direct de boot in terwijl ik op de steiger met de verkoper praat over boten, onderhoud, het lakken van houtwerk etc. Na een klein half uurtje is het tijd om richting de werf te varen waar de boot gekraand zal worden. De keurmeester start de boot maar dat kost wat moeite. Maar ja, wat wil je ook van een boot waarmee dit seizoen nauwelijks gevaren is.....

 

Uiteindelijk loopt de motor en na de eerste witte rook tuffen we op ons gemakje richting werf. Op een rustig slootje maakt de keurmeester een noodstop om op die manier de boot te testen. Dat klinkt niet lekker! Harde knallen, alsof er iets aanloopt en gauw zet hij de motor weer op vooruit varen. We schrikken ervan. Is dit een voorteken? Wat gaan we zo aantreffen?

 

Bij de werf wordt de boot uit het water gehesen. Voor ons de eerste keer dat we dat meemaken. Mooi om te zien hoe dat gaat. Het onderwaterschip ziet er goed uit. Er zit wat prut op maar niet meer dan je zou verwachten. De antifouling doet zijn werk goed. Met een hamer controleert de keurmeester het onderwaterschip op hardheid door op diverse plekken op het schip te tikken. Ook veeft hij op verschillende plaatsen de romp schoon om daar een vochtmeting te doen. Ondertussen vertelt hij ons van alles over wat hij aantreft, of niet. Er zijn geen blazen op het onderwaterschip te zien dus er is geen sprake van osmose en daar zijn we blij om!

 

Dan komen we bij de achterkant van het schip. Hier zou, volgens de verkoper, een nieuwe schroef en roerkoning geinstalleerd moeten zijn. Maar op het roer zien we beschadigingen en er zit speling in. Ook in de schroef zit speling! Er hangt een losse kabel en er is geen anode aanwezig. Dat is niet goed. Helemaal niet goed zelfs maar waarschijnlijk is het garantiewerk. Omdat de rest van het onderwaterschip er goed uitzien probeer ik mijn onderbuik gevoel te negeren. De boot wordt weer in het water gelegd en we varen rustig de werf af om te beginnen aan de proefvaart. De verkoper zit aan het stuur en we zoeken een plek waar we even een stukje voluit kunnen gaan om de motor echt goed te testen.

 

Wanneer de motor voor het eerst voluit gaat maakt de boot duidelijk snelheid maar al snel gaat het mis. De boot verliest vaart, de motor maakt een bak herrie die hij niet zou moeten maken en als de keurmeester het motorluik openmaakt schrikt hij duidelijk van wat hij ziet. Het is echt foute boel en hij geeft aan dat we op een heel rustig tempo terug moeten naar de haven! De motor maakt raar geluid, schudt en trilt enorm en rookt een beetje. Als we het luik van de schroefas opentrekken zien we dat er behoorlijk veel water uit de vetpot lekt.

 

Op dat moment weten we al dat het einde oefening is voor deze boot. De motor moet in zijn geheel vervangen worden en dat gaat duizenden euro's kosten. De keurmeester heeft zelden zo'n slechte Yanmar motor gezien, de verkoper is verbaast en wij zijn enorm teleurgesteld maar zo ontzettend blij dat we de keuring hebben laten uitvoeren! Stel je voor dat je de boot had gekocht, zo in de winterstalling had geknald en dan in het voorjaar met deze problemen was geconfronteerd. Dan waren we voor duizenden euro's het schip in gegaan!

 

Vol ongeloof rijden we naar huis.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.