Op naar de volgende!

Gepubliceerd op 4 november 2022 om 17:15

Hoe dichter we bij huis komen hoe groter de opluchting dat we de boot hebben laten keuren. Ook al is een keuring best prijzig, de kosten wegen niet op tegen de schade die we zouden hebben gehad als we deze boot hadden aangekocht. 

De teleurstelling maakt dan ook al weer snel plaats voor optimisme dat er ergens ook voor ons vast een mooie boot is. Ik heb nog wat boten op mijn lijstje staan en we hebben ongelofelijk mazzel met het weer dit weekend. Met ruim 20 graden in de tweede helft van oktober is het echt bizar mooi en we besluiten daar ons voordeel mee te doen.

We maken voor zowel de zaterdag als de zondag een afspraak om een boot te gaan bekijken. Toevallig zijn dit beiden hetzelfde type: Een Scand 25. Beiden ook boven het budget dat we in eerste instantie hadden gesteld maar als we de kosten voor het opknappen van een minder mooie boot optellen bij het oorspronkelijke budget komen we ongeveer op hetzelfde bedrag uit. En aangiezien we verwachten dat de prijzen aan het begin van het seizoen hoger zullen zijn is nu kopen toch wel een slimme zet.

De boot die zaterdag gaan bekijken blijkt bij aankomst in de haven van Nulde te worden verkocht door een handelaar. Deze koopt boten in Noorwegen, vervoert ze naar Nederland, maakt er zelf gebruik van tot de boot verkocht is. Doet er verder weinig aan, en dat is te zien. Hij heeft de boot inmiddels 1 maand in bezit en kan weining over de geschiedenis of de staat van het schip vertellen. De boot heeft een vies tapijtje in de kajuit, een nieuwe maar heel erg lichtgewichte buiskap, en er is een bevestiging afgebroken die het frame van de buiskap op zijn plaats houdt. Verder doet de koelkast het niet meer. Al met al moet er aanzienlijk veel opgeknapt worden aan deze boot. 

De Scand 25 die we op zondag bekijken wordt verkocht door een particulier. Deze heeft de afgelopen jaren al veel aan de boot opgeknapt. Het hele interieur is er uit gehaald en opnieuw ingetimmerd, de wand- en plafondbekleding is vervangen. Er zijn twéé koelkasten, nieuw toilet en de motor ziet er keurig uit. Duidelijk een liefhebber van zijn boot. De motor klinkt ook tijdens het varen goed. Natuurlijk hebben Jasper en ik vooraf al besproken wat we willen doen met de boot. Ook over de prijs zijn we al vooraf met de verkoper in gesprek gegaan. Aangezien de boot op de planning staat om de volgende dag de winterstalling in te gaan moeten we snel schakelen. 

Bij terugkomst in de haven maken we de deal dan ook rond. Uiteraard onder voorbehoud van een keuring!

Ook aan deze boot zullen we het een en ander moeten en willen veranderen. Zo heeft deze boot geen veilige gasinstallatie, de zogenaamde gasbun. En aangezien gas naar het laagste punt zakt omdat het zwaarder is dan lucht is dat toch echt wel een vereiste. Want wat zit er op het laagste punt van de boot? De motor! Dus als je motorruimte vol staat met gas dan zit je eigenlijk op een bom. 

Maar aan een boot zijn altijd kleine en grotere klussen te doen dus we laten ons er niet door afschrikken.

Inmiddels is de keuring geregeld en waar ik er de vorige keer vanuit ging dat het slechts een formaliteit was merk ik dat ik nu toch iets voorzichter ben!

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.